Ana içeriğe atla

Çocuklarda Egosantrik Dönem

Çocuklarda 2_6 yaş dönemini kapsayan egosantrik dönem özünde ben merkezci tutum ve davranışları barındırır. Dünyanın merkezine kendini alan çocuk bir nevi etrafındaki herkesin ve her şeyin kendisi için var olduğunu düşünür. Ben duygusu eşliğinde ben dilini de kullanan çocuk bu dönemde bazı davranışlar sergiler.

Egosantrik Dönemde Çocuk Hangi Davranışları Sergiler

👉 İnatlaşma eğilimi oldukça fazladır.
👉 Otoriteyi sarma davranışları kendine göre yeni kurallar koyma eğilimi gösterir.
👉 Merak duygusu oldukça gelişmiştir. "Ne" ve "neden" sorularını çok şık kullanır.
👉 Sabırsız bir tutum sergiler.
👉 Empati duygusu içinde bulunduğu dönemden dolayı aktif değildir. Empati 4 yaş sonrası gelişmeye başlamaktadır.
👉 Sınırlamalara ve kurallara karşı çıkma davranışı sergiler.
👉 İsteklerinin anında gerçekleşmesi beklentisindedir.
👉 Paylaşma konusunda reddetme görülebilir.

Egosantrik Dönemde Çocuğa Nasıl Davranmak Gerekir?

👉 İnatlaşma eğiliminde olmamak oldukça önemlidir.
👉 Çocuğun enerjisini sarf edebilmesine imkan verilmelidir.
👉 Yaratıcılık yönü baskın olan çocuğa ilgisi doğrultusunda müzik, resim, spor gibi alanlara yönlendirme yapılmalıdır.
👉 Sabır duygusu ve dikkat süresinin uzaması için "mandala" gibi çalışmalar yapılmalıdır.
👉 Çatışmaları en aza indirmek adına çocuğa geniş çaplı alternatifler yerine 2 ye indirilmiş seçenekler sunulmalıdır. Örneğin, dışarı çıkarken montunu giymesini istediğinizde, bu iki montundan hangisini giymek istersin? gibi soru ve sorular yöneltebilirsiniz.
👉 Kural koyarken çocukla beraber karar alarak, kuralın koyulması otorite çatışmasını engelleyecektir.
İçinde bulunduğu dönemin özelliklerini sergileyen çocukla çatışma yerine alternatifli davranışlar sergilemek, enerjilerini doğa, bedensel faaliyetler ile boşalmasını sağlamak, dönemi sağlıklı geçirmeye fırsat verecektir.

Sevgiyle Puantiyem'de kalın.


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Çocuklara Sorumluluk Değeri Nasıl Kazandırılır?

Sevgili ebeveynler, sevgili meslektaşlarım; Toplumun geleceği olan çocukların sosyal ve duygusal gelişimlerini desteklemek ve onlara insani değerler kazandırmak bugün tüm toplumun en önemli ihtiyaçlarındandır. Bu genel amaç çerçevesinde çocuğun kendisine ve topluma yararlı birey olmasını sağlayan en temel değerlerden biri de hiç şüphesiz sorumluluk değeri nin bireye kazandırılması dır. Unutulmamalıdır ki değer eğitimi ailede başlamaktadır.  Günümüzde teknolojinin yansımaları ile ebeveynler değerlerin çocuğa nasıl aktarılacağı noktasında örnek uygulamalara ihtiyaç duymaları beni bu yazıya yönlendirdi. Değer eğitimi soyut bir kavramdır. Soyut kavramların okulöncesi dönemde çocuğa aktarılması yaşına ve gelişim düzeyine uygun olan etkinliklerle kazandırılabilir. Çocuk okulöncesi dönemde aileyi, çevreyi taklit ederek uygun davranışı geliştirir. Bu anlamda bizlerin birer yansıması olan çocuklarımıza uygun rol model olmak ilk sırada yer almaktadır. Sorumluluk, bireyin yaşamı...